Dersin Adı | Yaşlılarda Fiziksel Aktivite |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
YB 106 | Güz/Bahar | 2 | 0 | 2 | 3 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Ön Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin sonunda öğrencilerin, fiziksel aktivitenin sağlıkla ve yaşlılıkla olan ilişkisini kavraması amaçlanmıştır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders: Fiziksel aktivite ve sağlık, fiziksel aktivitenin tanımı, beslenmenin önemi, kardiovasküler risk faktörleri, obezite, kilo kontrolü ve fiziksel aktivite, diyabet, çevresel faktörler ve fiziksel aktivite, düşmenin önlenmesinde fiziksel aktivitenin önemi, yaşlılarda fiziksel aktivite, ergojenik yardımcılar ve fiziksel aktivite, fiziksel aktivitenin psikolojik etkileri ve vücut mekaniğini kapsar. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | X |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Dersin tanıtımı,giriş,amaç,öğrenim hedefleri | |
2 | Yaşlılık nedir? Fiziksel aktivite nedir? | Velittin Kalınkara , Temel Gerontoloji Yaşlılık Bilimi Kitabı, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara, 2011 S 99-103 |
3 | Fiziksel Aktivite ve Vücut Biyomekaniği | Egzersiz Fizyolojisi Emin Ergen S 1-25 |
4 | Yaşlılarda ortopedik problemler ve vücut mekaniği | Yavuz Yakut, İnsan hareketinde biyomekanik,Pelikan yayıncılık,2014 S137-140 |
5 | Yaşlılarda obezite, dİyabet ve fiziksel aktivitenin önemi | Yavuz Yakut , Tidy’s Fizyoterapi, 13. Baskı, Pelikan Yayıncılık, Ankara, 2011 S 479-480 |
6 | Düşme, çevresel faktörler ve fiziksel aktivite | Yavuz Yakut , Tidy’s Fizyoterapi, 13. Baskı, Pelikan Yayıncılık, Ankara, 2011 S 480-482 |
7 | Yaşlılar ve aktif yaşam bilinci | Edibe Ünal, Fizyoterapide kanıta dayalı egzersiz yaklaşımları,Pelikan Yayınevi,2015, S 45-48 |
8 | Ara sınav | |
9 | Yaşlılarda ergojenik yardımcılar ve fiziksel aktivite | Egzersiz Fizyolojisi Emin Ergen S 30-32 |
10 | Yaşlılarda fiziksel aktivite seçimi ve fiziksel aktivite içeriklerinin oluşturulması | Edibe Ünal, Fizyoterapide kanıta dayalı egzersiz yaklaşımları,Pelikan Yayınevi,2015, S 125-129 |
11 | Yaşlılarda alternatif fiziksel aktivite seçimi ve dikkat edilmesi gereken noktalar | Edibe Ünal, Fizyoterapide kanıta dayalı egzersiz yaklaşımları,Pelikan Yayınevi,2015, S 132-133 |
12 | Yaşlılarda uygulanacak egzersiz programlarını düzenleme ilkeleri ve teknikleri | Edibe Ünal, Fizyoterapide kanıta dayalı egzersiz yaklaşımları,Pelikan Yayınevi,2015, S 29-42 |
13 | Yaşlılık, fiziksel aktivite ve beslenme bağlantısı | Velittin Kalınkara , Temel Gerontoloji Yaşlılık Bilimi Kitabı, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara, 2011, S 112-113 |
14 | Olgu tartışması | E-Kaynaklar, powerpoint sunumları, Birsel S, Yaşlılık Günlüğü, Remzi Kitabevi, 1992 |
15 | Genel tekrar | E-Kaynaklar, powerpoint sunumları |
16 | Final |
Ders Kitabı | 1. T.C. Sağlık Bakanlığı, Türkiye Halk Sağlığı Kurumu, Türkiye Fiziksel aktivite Rehberi, 2014, 2. Kalınkara V, Temel Gerontoloji Yaşlılık Bilimi Kitabı, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara, 2011, 3. Arıoğul S, Geriatri ve Gerontoloji, Nobel, Ankara, 2006 , 4. Kutsal YG, Temel Geriatri, Ankara, 2007, 5. Karaduman A, Tunca Ö, Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Cilt: 1,2,3, Pelikan Yayıncılık, Ankara, 2016, 6. Yakut E, Kayıhan H, Tidy’s Fizyoterapi, 13. Baskı, Pelikan Yayıncılık, Ankara, 2011, 7. Kaptan G, Geriatrik Bakım İlkeleri, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara, 2013 |
Önerilen Okumalar/Materyaller | 1. E-Kaynaklar, 2. Powerpoint sunumları, 3. Birsel S, Yaşlılık Günlüğü, Remzi Kitabevi, 1992 |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 10 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 3 | 15 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 35 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 27 | 60 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 2 | 30 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 3 | 2 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 10 | |
Final Sınavı | 1 | 12 | |
Toplam | 90 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Alanında uygulamanın gerektirdiği güncel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir | X | ||||
2 | Alanı ile ilgili araç-gereçleri ve teknolojileri kullanır ve bakımını yaparak sürdürür, temel düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | ||||
3 | Alanında sorunları tanımlar, analiz eder, kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir ve önerilerini başkaları ile paylaşır. | X | ||||
4 | Yasal sorumluluklarının farkındadır, alanında temel düzeydeki çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir | X | ||||
5 | Yaşlı, yaşlının ailesi ve çalışma arkadaşları ile doğru, anlaşılır, dürüst ve açık iletişim kurar, düşünce ve bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır | X | ||||
6 | Alanı ile ilgili uygulamalarda aktif bir ekip üyesi olarak sorumluluk alır | X | ||||
7 | Alanında edindiği bilgileri kullanarak, bilimsel verileri eleştirel bir yaklaşımla yorumlar ve değerlendirir | X | ||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrar, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek karşılayabilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler | X | ||||
9 | Sosyal, kültürel özellikler ve evrensel etik değerleri dikkate alarak davranır; mesleğinin gerektirdiği etik ilke ve standartları korur ve sürdürür | X | ||||
10 | İş güvenliği, çevre koruma, kalite ve hasta güvenliği kavramlarının bilir ve bunların gereklerini yerine getirir | X | ||||
11 | İngilizce'yi Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar | X | ||||
12 | Yaşlıya fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel yönleriyle bütüncül yaklaşım sergiler | X | ||||
13 | Huzurevi işleyişine yönelik gereksinimler doğrultusunda ihtiyaçları belirleyip, gelişime yönelik etkinlikleri planlar ve yürütür | X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest