DERS TANITIM BİLGİLERİ


Dersin Adı
Yaşlılarda Fiziksel Aktivite
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
YB 106
Güz/Bahar
2
0
2
3
Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Türü
Seçmeli
Dersin Düzeyi
Ön Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu dersin sonunda öğrencilerin, fiziksel aktivitenin sağlıkla ve yaşlılıkla olan ilişkisini kavraması amaçlanmıştır.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Fiziksel aktivitenin sağlıkla olan ilişkisini açıklayabilecek
  • Obezite, kilo kontrolü ve fiziksel aktivite ile ilgili konularda tartışabilcek.
  • Farklı çevresel koşullar ve fiziksel aktivite ilişkisini, fiziksel aktivitenin psikolojik etkilerini açıklayabilecek.
  • Yaşlanmanın fizyolojik etkilerini tanımlayabilecek.
  • Fiziksel aktivitenin yaşlılık üzerine olan etkilerini açıklayabilecek.
Ders Tanımı Bu ders: Fiziksel aktivite ve sağlık, fiziksel aktivitenin tanımı, beslenmenin önemi, kardiovasküler risk faktörleri, obezite, kilo kontrolü ve fiziksel aktivite, diyabet, çevresel faktörler ve fiziksel aktivite, düşmenin önlenmesinde fiziksel aktivitenin önemi, yaşlılarda fiziksel aktivite, ergojenik yardımcılar ve fiziksel aktivite, fiziksel aktivitenin psikolojik etkileri ve vücut mekaniğini kapsar.
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtımı,giriş,amaç,öğrenim hedefleri
2 Yaşlılık nedir? Fiziksel aktivite nedir? Velittin Kalınkara , Temel Gerontoloji Yaşlılık Bilimi Kitabı, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara, 2011 S 99-103
3 Fiziksel Aktivite ve Vücut Biyomekaniği Egzersiz Fizyolojisi Emin Ergen S 1-25
4 Yaşlılarda ortopedik problemler ve vücut mekaniği Yavuz Yakut, İnsan hareketinde biyomekanik,Pelikan yayıncılık,2014 S137-140
5 Yaşlılarda obezite, dİyabet ve fiziksel aktivitenin önemi Yavuz Yakut , Tidy’s Fizyoterapi, 13. Baskı, Pelikan Yayıncılık, Ankara, 2011 S 479-480
6 Düşme, çevresel faktörler ve fiziksel aktivite Yavuz Yakut , Tidy’s Fizyoterapi, 13. Baskı, Pelikan Yayıncılık, Ankara, 2011 S 480-482
7 Yaşlılar ve aktif yaşam bilinci Edibe Ünal, Fizyoterapide kanıta dayalı egzersiz yaklaşımları,Pelikan Yayınevi,2015, S 45-48
8 Ara sınav
9 Yaşlılarda ergojenik yardımcılar ve fiziksel aktivite Egzersiz Fizyolojisi Emin Ergen S 30-32
10 Yaşlılarda fiziksel aktivite seçimi ve fiziksel aktivite içeriklerinin oluşturulması Edibe Ünal, Fizyoterapide kanıta dayalı egzersiz yaklaşımları,Pelikan Yayınevi,2015, S 125-129
11 Yaşlılarda alternatif fiziksel aktivite seçimi ve dikkat edilmesi gereken noktalar Edibe Ünal, Fizyoterapide kanıta dayalı egzersiz yaklaşımları,Pelikan Yayınevi,2015, S 132-133
12 Yaşlılarda uygulanacak egzersiz programlarını düzenleme ilkeleri ve teknikleri Edibe Ünal, Fizyoterapide kanıta dayalı egzersiz yaklaşımları,Pelikan Yayınevi,2015, S 29-42
13 Yaşlılık, fiziksel aktivite ve beslenme bağlantısı Velittin Kalınkara , Temel Gerontoloji Yaşlılık Bilimi Kitabı, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara, 2011, S 112-113
14 Olgu tartışması E-Kaynaklar, powerpoint sunumları, Birsel S, Yaşlılık Günlüğü, Remzi Kitabevi, 1992
15 Genel tekrar E-Kaynaklar, powerpoint sunumları
16 Final
Ders Kitabı 1. T.C. Sağlık Bakanlığı, Türkiye Halk Sağlığı Kurumu, Türkiye Fiziksel aktivite Rehberi, 2014, 2. Kalınkara V, Temel Gerontoloji Yaşlılık Bilimi Kitabı, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara, 2011, 3. Arıoğul S, Geriatri ve Gerontoloji, Nobel, Ankara, 2006 , 4. Kutsal YG, Temel Geriatri, Ankara, 2007, 5. Karaduman A, Tunca Ö, Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Cilt: 1,2,3, Pelikan Yayıncılık, Ankara, 2016, 6. Yakut E, Kayıhan H, Tidy’s Fizyoterapi, 13. Baskı, Pelikan Yayıncılık, Ankara, 2011, 7. Kaptan G, Geriatrik Bakım İlkeleri, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara, 2013
Önerilen Okumalar/Materyaller 1. E-Kaynaklar, 2. Powerpoint sunumları, 3. Birsel S, Yaşlılık Günlüğü, Remzi Kitabevi, 1992

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
1
10
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
3
15
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
1
35
Final Sınavı
1
40
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
27
60
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
1
40
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
2
32
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
15
2
30
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
3
2
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınavlar
1
10
Final Sınavı
1
12
    Toplam
90

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Alanında uygulamanın gerektirdiği güncel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir

X
2

Alanı ile ilgili araç-gereçleri ve teknolojileri kullanır ve bakımını yaparak sürdürür, temel düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.

X
3

Alanında sorunları tanımlar, analiz eder, kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir ve önerilerini başkaları ile paylaşır.

X
4

Yasal sorumluluklarının farkındadır, alanında temel düzeydeki çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir

X
5

Yaşlı, yaşlının ailesi ve çalışma arkadaşları ile doğru, anlaşılır, dürüst ve açık iletişim kurar, düşünce ve bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır

X
6

Alanı ile ilgili uygulamalarda aktif bir ekip üyesi olarak sorumluluk alır

X
7

Alanında edindiği bilgileri kullanarak, bilimsel verileri eleştirel bir yaklaşımla yorumlar ve değerlendirir

X
8

Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrar, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek karşılayabilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler

X
9

Sosyal, kültürel özellikler ve evrensel etik değerleri dikkate alarak davranır; mesleğinin gerektirdiği etik ilke ve standartları korur ve sürdürür

X
10

İş güvenliği, çevre koruma, kalite ve hasta güvenliği kavramlarının bilir ve bunların gereklerini yerine getirir

X
11

İngilizce'yi Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar

X
12

Yaşlıya fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel yönleriyle bütüncül yaklaşım sergiler

X
13

Huzurevi işleyişine yönelik gereksinimler doğrultusunda ihtiyaçları belirleyip, gelişime yönelik etkinlikleri planlar ve yürütür

X

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest